Da jeg søkte på jobb som meteorologifullmektig på Hopen visste jeg lite eller ingenting om de karriere og utviklingsmulighetene som lå i stillingen. Etter ei uke på kurs i observasjonstjeneste på Vervarslinga i Tromsø har jeg allerede mer enn fordoblet både ansvarsområder og ikke minst stillingstittel.
Jeg har fått ansvaret for velferdssjappa, masteklatringen og i tillegg fått et tyngende ansvar som postmester på stedet. Usikker på om Postverket er informert om det siste men uansett er det unge en gang lovende Bjørnstad som nå skal ta ansvaret for postkontoret på 9174 Hopen.
Nytt visittkort er bestilt og formatet blir A3 slik at jeg får plass til den nye stillingstittelen på headinga:
Erik Bjørnstad
Meteorologifullmektigvelferdsansvarligtilkomstteknikerpostmester!
Slå den......
Mørketid
lørdag 30. mai 2009
torsdag 28. mai 2009
Opptur
Dagen begynte med intens kikking i været og terping på å skrive synop og metar. Etter mat kom imidlertid den store oppturen. Innføring i tilkomst-teknikk! Det var opp på taket på med seler og diverse duppeditter for å få en innføring i sikker klatring i radiomaster og antenner.
Fare for at det blir lagt inn en del egentrening når vi kommer oppover. Sikkert en grei fritidssyssel når tåka er tjukk og fritidproblemene påtrengende.
Fare for at det blir lagt inn en del egentrening når vi kommer oppover. Sikkert en grei fritidssyssel når tåka er tjukk og fritidproblemene påtrengende.
onsdag 27. mai 2009
Metar
METeoroligie Aviation Reguliere
Som ansvarlige for Hopen "international heliport" har vi som i løpet av ei ukes tid skal bemanne stasjonen ansvaret for å melde værobservasjoner fra flyplassen. Denne er på samme måte som synopen satt sammen av en dunge med tall i tillegg til enkelte bokstaver, muligens for å skape litt variasjon i galskapen.
En metar kan se slik ut:
ENHO 230520Z 36015KT 9999 SCT015TCU M03/M06 Q0997 RESHSN
Kort og enkelt? Med en slik har piloten den nødvendige informasjonen han trenger for å vurdere landingsforholdene.
Informasjonen som blir sendt er sted, dato tid, vindforholdene, sikten, det aktuelle været på stedet hvis det er noe, høyden på skyene samt hva slags skyer det er snakk om, temperatur og duggpunktstemperatur, trykket og i dette tilfellet noe info om værforholdene den siste timen før observasjonen.
Håper vi ikke får mange helikopter innom den første uka. Et rett tall på feil plass kan fort forandre en dvask bris til full orkan, noe som har skjedd flere ganger i løpet av dagen.
Som ansvarlige for Hopen "international heliport" har vi som i løpet av ei ukes tid skal bemanne stasjonen ansvaret for å melde værobservasjoner fra flyplassen. Denne er på samme måte som synopen satt sammen av en dunge med tall i tillegg til enkelte bokstaver, muligens for å skape litt variasjon i galskapen.
En metar kan se slik ut:
ENHO 230520Z 36015KT 9999 SCT015TCU M03/M06 Q0997 RESHSN
Kort og enkelt? Med en slik har piloten den nødvendige informasjonen han trenger for å vurdere landingsforholdene.
Informasjonen som blir sendt er sted, dato tid, vindforholdene, sikten, det aktuelle været på stedet hvis det er noe, høyden på skyene samt hva slags skyer det er snakk om, temperatur og duggpunktstemperatur, trykket og i dette tilfellet noe info om værforholdene den siste timen før observasjonen.
Håper vi ikke får mange helikopter innom den første uka. Et rett tall på feil plass kan fort forandre en dvask bris til full orkan, noe som har skjedd flere ganger i løpet av dagen.
tirsdag 26. mai 2009
Sjøvannstemperatur
Er en av tingene vi skal måle under oppholdet på stasjonen. Er vel betegnende for breddegraden at den skal merkes med tallet 1 eller 0. Dette skal fortelle databasen som mottar metten om det er minusgrader eller ikke!! Enn så lenge er dette uaktuelt for de på Hopen fordi øya fremdeles er omgitt av is. I dag har vi brukt mye av tida til å kikke i været, bokstavelig talt. Observasjonene har blitt brukt på å utarbeide "synoper". Meteorologiske data basert på visuelle observasjoner som skal sendes videre til meteorologisk institutt. Mye mindre avansert enn det høres ut som, den største utfordringen er å putte tallene inn på rett plass, i rett rekkefølge. Nå bruker vi en halvtime på dette som ifølge kurslederen skal ta noen få minutter etter hvert som vi får mer erfaring.
Sjøvannstemperaturen i Tromsø ble imidlertid tid målt i kveld. Det ble en tur på sundet i kajakk i lag med kjentfolk. Her er det plussgrader i vannet, og jævlig varmt under anorakken noe som skyldes at kopen er i sørgelig dårlig padleform om dagen. Et tålmodig turfølge berget kvelden.
Sjøvannstemperaturen i Tromsø ble imidlertid tid målt i kveld. Det ble en tur på sundet i kajakk i lag med kjentfolk. Her er det plussgrader i vannet, og jævlig varmt under anorakken noe som skyldes at kopen er i sørgelig dårlig padleform om dagen. Et tålmodig turfølge berget kvelden.
mandag 25. mai 2009
Kurs i observasjonstjeneste
Avreisen nærmer seg med stormskritt. Etter 2 uker på GOC kurs i Stavanger med ei påfølgende friuke foregår den siste oppkjøringen i Tromsø. Her skal vi gjennom et ukes kurs i observasjonstjeneste oppe på vervarslinga for Nord Norge. I dag har vi gått gjennom de verktøyene vi skal jobbe med og sett på hvordan varslene skal utformes. Alt skal formuleres i tallkoder og for en med lett matte dysleksi var det ikke noen åpenbar logikk i systemet. Fare for at kulingvarslene blir mange og lange med mindre forståelsen tar seg opp i løpet av uka.....
Abonner på:
Innlegg (Atom)